SLOVO KLASIKA
Architektura není jen věda a umění
Architektura je především svět, ve kterém máme a
musíme žít
Architektura není skoro nikdy svět pro jednoho
člověka
Architektura je z podstatné části svět pro velmi
mnoho lidí
Před architekturou neutečeme
nemůžeme ji schovat na půdu
ani jen tak zbourat a vyvést na smetiště
Architektura není zadarmo
za architekturou stojí mnoho práce a velké investice
Budovat architekturu vyžaduje maximální zodpovědnost
Máme ji ?
Citujeme výroky slavných architektů – vyzývají nás k
zamyšlení
Obydlí nesmí být nikdy hotové. ... Předepisovat
lidem, kde má co stát, zařídit jim všechno od klosetu až do popelníčku na
cigarety, je směšnost. Mám naopak rád, když lidé přestavují nábytek podle toho
jak oni (ne já) potřebují a je zcela přirozené a schvaluji to, když si tam
pověsí své staré obrazy, které mají rádi, upomínky, ať je to vkusné nebo
nevkusné. Na tom přece mně málo záleží. Ale pro ně je to kus pohnutlivého
života a důvěrné intimity.
Já se vůbec divím, že se tolik lidí dá tyranizovat
tak zvanými architekty vnitřní úpravy!
A. Loos, Hovory do prázdna, Praha 1929
* * *
Dům byl koncipován téměř bez ohledu na potřeby
obyčejných smrtelníků. Vládla v něm jasnost, strohost a přesnost; tyto
znaky ale očekáváme spíš u logického systému než u obytného domu. Při utváření
interiéru bral autor jen malé ohledy na domácí pohodlí. Dům byl zařízen
umělecky – nelidsky.
Změny formální nevznikají z touhy po novotě,
nýbrž z přání věc co nejvíce zdokonalit.
A. Loos, 1897
* * *
Umění je čistota, pořádek, přívětivost, radost,
veselost, mistrovství, správným způsobem dělá správné věci.
William Richard LETHABY, 1922
* * *
Funkce krása je nezávislá na funkci užitečnost: jsou
to dvě rozličné věci. Našemu duchu se ovšem hnusí plýtvání, neboť plýtvání je
pitomost; proto se nám líbí to, co je užitečné. Ale užitečné ještě není krásné.
Le CORBUSIER
* * *
Zřejmě musíme ještě o tom přemýšlet a pracovat, aby
bylo nalezeno to, co nazýváme stavět přirozeně. A přece, čím více o tom
mluvíme, tím více si vyměňujeme své myšlenky, a ty zase z různých stran
objasňujeme, čím dále a dále probíráme ideu, i když má jen nepatrný duchovní
obsah, tím více můžeme využívat možnost náhody. V jednotě to jde určitě
lépe než jednotlivci.
Frei OTTO, Přirozeně stavět, 1980
* * *
Typologické formy představují soubor podmínek, které
nejsou vynálezem architektury. V dnešní situaci dosahuje architekt
zlepšení a dalšího rozvoje jenom přes typologické formy.
Chceme-li poznat smysl projektování, měli bychom se
zaměřit na střetnutí s typologií; neboť typologie je projekční proces sám.
Jen tak přemůžeme akademiky s jejich unavujícími
typologickými inventáři, které postrádají veškerý reálný obsah, druh heraldiky,
která registruje různé možnosti jako registroval Klein rozličné možné linie
pohybu. Ale akademismus, který se okradl o veškerý obsah, který teprve určuje
směr zkoumání, může pouze třídit vlastní výsledky jako pacienty
v nemocničním sále.
Výzkum a projekt by měly být bezprostředně sjednoceny
v jediné architektonické formulaci.
Aldo ROSSI, Racionální architektura, 1973
* * *