Kapitoly z teorie architektury...
Teorie má smysl jen tehdy,
když čerpá z praxe
a je použitelná pro praxi.
7 MÝTŮ o
architektuře a stavění
a jejich neblahé důsledky
MÝTUS č. 1: „ARCHITEKTURA = DESIGN, ARCHITEKT = DIZAINÉR, ESTÉT.“
MÝTUS č. 2: „RODINNÝ
DŮM je JEDNODUCHÁ stavba – není potřeba architekta.“
MÝTUS č. 3: „Kvalitní architektura a služby architekta jsou jen pro „bohaté“.“
MÝTUS č. 4: „Architektura se musí podřizovat módě.“
MÝTUS č. 5: „Jednoduše
a levně = pravoúhle.“
MÝTUS č. 6: „Funkčně = chladně.“
MÝTUS č. 7: „Vysoké investice = provozní úspory.“
MÝTUS č. 1: „ARCHITEKTURA = DESIGN,
ARCHITEKT = DIZAINÉR,
ESTÉT.“
ARCHITEKTURA nevzniká proto, abychom se na ni „jen“ koukali
- není to obraz,
který pověsíme na zeď a případně uložíme na půdu.
ARCHITEKTURA vzniká obvykle proto, že má splňovat
nějaký prostorový a provozní účel
- má nás chránit, má nám poskytovat prostor pro
život.
ARCHITEKTURA je v podstatě PROSTOR,
ve kterém máme a musíme ŽÍT.
Chceme, aby tento prostor na nás působil vlídností a
vstřícností,
inspirativně a krásně . . .
* * * * * * *
ARCHITEKT vytváří ARCHITEKTURU,
a proto v žádném případě nestačí,
aby byl pouhým DIZAINÉREM nebo ESTÉTEM.
Pokud má správě plnit svoji úlohu, musí v prvé
řadě :
UMĚT SPRÁVNĚ ORGANIZOVAT PROSTOR !
Obecná definice profese „ARCHITEKT“ říká, že
ARCHITEKT UMÍ:
- kreslit a skicovat
- počítat a kombinovat
- ovládat prostorové vidění a představivost
- rozpoznávat a analyzovat, navrhovat a projektovat
různé druhy staveb a architektonických děl ...
Pokud definujeme „DOBRÉHO ARCHITEKTA“,
řekneme, že ARCHITEKT MUSÍ DÁLE MÍT:
- kvalitní, tj. do hloubky i šíře co nejvíce
rozvinutou, profesní průpravu
- pochopení pro potřeby lidí a schopnost komunikace
- úctu k životu
- smysl pro funkčnost a dobré estetické cítění.
v detailu to pak znamená:
- dobrou znalost praktických úkonů a životních
situací,
- schopnost vnímat a předvídat pohyb a růst,
- cit pro vyváženost a koordinaci,
- smysl pro rozlišování a správné hodnocení subjektivního
a objektivního, stejně jako potřebného a nepotřebného,
- schopnost adekvátně reagovat na nové, obtížné i
měnící se různorodé nároky - tj. projevovat odvahu,
- smysl pro detail, přesnost, celistvost a úplnost,
- pochopení a úctu k technické stránce stavby (ve
vztahu k funkčnosti, proveditelnosti a ceně),
- správnou míru pro efektivitu dílčích částí i celku
stavby,
- schopnost oboustranně! spolupracovat
s profesemi (– což představuje jeden z nejběžnějších
a nejzávažnějších nedostatků!)
- společenský nadhled a nezávislost (největším
rizikem pro stavebníka je závislost
projektanta na dodavatelích stavby)
* * * * * * *
ESTETIKA samotná je velmi komplikovaná záležitost.
Víme všichni, že nic na světě není za všech okolností
krásné - vše je relativní a podmíněné spoustou dalších faktorů.
Tak jako hraje podstatnou roli v kráse ženy její
úsměv,
stejně tak je estetika architektury spjata s jejím
duchem.
A co je DUCH ARCHITEKTURY ?
To, co nás oslovuje.
ESTETIKA ARCHITEKTURY
má být samozřejmá, přirozená,
musí vyplývat z požadavků na architektonické dílo
a být jeho automatickou součástí.
Zvláště mluvíme-li o architektuře pro bydlení,
správně pochopená a uplatněná estetika se projevuje
HARMONIÍ A PŘÍVĚTIVOSTÍ.
Co je absurdní:
ESTETIKA je v současnosti velmi často ZAMĚŇOVÁNA s
tzv. odvahou - obvykle spíše DRZOSTÍ...
Za každou cenu "něco nového" - překvapit,
spíš šokovat, útočit pokud možno na všechny smysly najednou.
Vznikají novodobé významné veřejné (občanské) budovy,
které jsou nepřehledné a komplikované,
přitom se tváří stroze, chladně a vyvolávají
depresivní emoce
(odstrašujícím příkladem jsou nákladné veřejné knihovny).
Navzdory „kultu estetiky a designu“ pozorujeme, že
architektura se stále více stává nevlídnou, až člověku nepřátelskou . . .
MÝTUS č. 2: „RODINNÝ DŮM je JEDNODUCHÁ stavba
– není potřeba architekta.“
Rodinný dům je po stavební stránce,
v terminologii stavitelství a stavebního zákona, obvykle definován jako
jednoduchá stavba.
Tímto se ovšem nesmíme nechat zmýlit:
jde o definici týkající se pouze obecných aspektů,
jako jsou:
konstrukční řešení, technické vybavení, jednoduchost
provedení a bezkonfliktnost územně-právních vztahů.
Stavební úřad totiž vůbec nezajímá, jak se Vám bude
v domě bydlet,
ale řeší pouze, aby Vám dům nespadl a jakkoli
nepoškodil veřejné zájmy
(zájem o „spokojeného občana“ je přenechán... hádejme
komu).
Co se týče architektonické stránky věci,
je rodinný dům stavbou s velmi intenzivním,
různorodým, komplikovaným a stále se vyvíjejícím provozem,
který je nutno realizovat v přiměřeně velkém a často
miniaturizovaném prostoru
– proto vyžaduje zvláštně vysokou úroveň odbornosti a
profesní i životní zkušenosti.
Navíc k rodinnému domu přináleží pozemek – a ten
chceme přeci co nejúčelněji a nejpříjemněji využívat!
Vazba domu vůči okolí je prvotní a nejdůležitější
věcí, kterou se musí architekt zabývat!
V rodinném domě velmi často vychováváme děti – myslíme
správně a dostatečně
na všechny jejich budoucí potřeby,
když přemýšlíme o nové kuchyni, luxusní sedačce,
nablýskané koupelně... ?
Žádné jiné profesi, kromě profese ARCHITEKTA – člověka
se zvláštním smyslem pro potřeby
jednotlivce i celku,
nepřísluší vedoucí úloha při řešení takto závažného
úkolu,
pokud má být ovšem vyřešen bezezbytku správně.
Bohužel (pro obě strany, tedy jako pro jak architekty,
tak pro stavebníky) vygradovala situace
do obdobných absurdit,
jako se to děje např. v lékařství:
lidé se raději uchylují k léčitelům bez
odborných kvalit, ale s lidským přístupem,
protože vlivem komerčního a odtažitého přístupu,
který ve zdravotnictví vládne,
zcela ztratili důvěru v odborníka – lékaře.
Nicméně objektivně musíme trvat na skutečnosti, že:
Bez dobrého architekta lze jen stěží postavit dobrý
rodinný dům
– tak aby fungoval uvnitř i venku, jak má.
MÝTUS č. 3: „Kvalitní architektura
a služby architekta
jsou jen pro „bohaté“.“
Stalo se nedobrým zvykem, že architekti touží po
„velikosti“, a proto rádi dělají „velké stavby“ a hlavně
stavby „za velké peníze“ (kdo by nechtěl?).
Tvorba architekta se tak stává komerční a ODCIZUJE se
lidem – tedy těm, kterým má SLOUŽIT.
Bohužel se velmi často zapomíná, že i velká nebo
vysoce komfortní stavba je stále něco, co slouží člověku
a přistupuje se k ní, jako k mrtvé,
dekorativní nebo naopak stroze funkční, ale téměř
vždy KOMERČNÍ, záležitosti.
A tak nastávají dva paradoxy:
1) jedni si mohou dovolit plýtvání investicemi; netuší
o zákeřnostech stavebního trhu
a tak se běžně stává, že jim architekti (rozuměj
dodavatelé prostřednictvím smluvně zavázaných architektů)
„vnucují“ všemožnosti za šílené (šílené proto, že
zbytečné) peníze
– tedy věci nepotřebné, ale lákavé, moderní,
přepychové...
Vznikají domy nabité drahým vybavením a přemrštěným
komfortem,
které ovšem postrádají to hlavní – útulnost,
přívětivost, hřejivost a intimitu.
2) druzí jsou nuceni šetřit své úspory nebo dokonce
staví za půjčené peníze; netuší o zákeřnostech stavebního trhu
a tak v neznalosti šetří na všem možném, bohužel
mnohdy i na tom důležitém;
projekt považují za nutné zlo a architekty (přiznejme
si to) za zloděje,
kteří se na nich hodlají přiživit – a inkasovat
honoráře za jakési nehmotné rady a fantazie...
Běžné, a nebojíme se říct „chudé“, domy
jsou drcené snižováním investic do bolavých patvarů
a i když stavebník získává dojem, že má v domě
„všechno“,
ve skutečnosti postrádá to hlavní: dostatečný prostor
pro život.
Pro tyto domy je příznačné nekvalitní provedení a
přeplácanost co se vybavení i stylu týče...
Jestli se někdy hovořilo o „baroku“,
pak nyní můžeme v mnohých případech směle
hovořit o „moderně“ – opět se stejným, stejně smutným pousmáním...
Dobrý architekt musí rozumět životu a člověku – a
tvorba pro konkrétního jednotlivce je pro něj velkou výzvou.
A to i tehdy (nebo zvláště tehdy?),
když výsledkem nemá být „honosný palác“, kde je na
první pohled vidět „že se nešetřilo“,
nýbrž obyčejný účelný a příjemný DOMOV.
Teprve tento úkol totiž donutí tvořitele přemýšlet do
všech podrobností, hloubek a souvislostí...
Ten,
kdo má dojem, že si architekt řekl za svou práci „nehorázné peníze“, pak se buď
obrátil na „nesprávného architekta“, anebo špatně počítá. Stačí si sepsat, kolik v domácnosti třeba ročně
zaplatíme za servis auta, za benzín či cestovné, za telefony, za „balenou
dobrou vodu“, za pamlsky, za poplatky na úřadech, za dovolenou, za úroky v bankách... a nakonec porovnat s tím, kolik by nás vlastně měl stát celý nový dům, kolik
vysněné umyvadlo do koupelny, kolik tak „nezbytný“ krb v obýváku, kolik
oplocení, kolik možná již opravdu nezbytné druhé auto... a kolik DOBRÁ
ARCHITEKTONICKÁ STUDIE NAŠEHO DOMU – nejspíše jediné stavební investice
v našem životě.
MÝTUS č. 4: „Architektura se musí
podřizovat módě.“
Jedna MÓDA střídá druhou. A je to jako „ode zdi ke
zdi“.
V případě oděvů se to dá obvykle tolerovat a
snad i pochopit,
i když! vysoké podpatky „holá bedra po italiku“, nebo
upnuté kalhoty nadělaly už spoustu zdravotních problémů,
stejně jako kdysi korzety nebo barokní paruky... Ne
nadarmo se říkávalo: „Parádo, trp!“
V případě STAVĚNÍ se nestačíme divit, jak DOBROVOLNĚ
a NEUVÁŽENĚ se mrhá obrovskými investicemi . . .
Nejdříve
musel mít každý dům: uskákaná průčelí, rozsekané střechy, vikýřky a
„mini-apsidy“
a div ne věžičky...
Jako
by malebnost šla vyjádřit pouze přebujelou komplikovaností.
Nyní:
pokud to nemá pouze 4 obvodové stěny, a všechny rovné a
naleštěné,
tak to není ono!
Jako
by každá sebemenší odchylka od dokonalé „krabice“ měla zhroutit celou
estetiku i ekonomiku stavby!
Anebo:
Před
dvaceti lety: okna domů na venkově byla zazdívána na středověké
„střílny“...
Žádné slunce, žádné světlo!
Dnes, když chcete být „in“: vystavíte si (i na
maličké parcele!) krychli, s obrovským oknem přes celý dům: od rohu
k rohu a od podlahy ke stropu, takže před sluncem, nákladnými opatřeními a
cizím pohledem neutečete
– přijímáte dobrovolně, ba s nadšením, roli
králíka v akváriu.
A stejně naivně jako před dvaceti lety věříte
„pohádce o tepelné úspoře“. . .
Což takhle nějaký rozumný, střízlivý, ŽIVOTNÍ PRAXÍ
PŘIJATELNÝ KOMPROMIS ?
Vždyť dnešní šaty onosíme za rok,
ale v domě chceme bydlet až do smrti, a žít
chceme přeci v pohodě a co nejdýl...
Nebo snad ne?
MÝTUS č. 5: „Jednoduše a levně =
= pravoúhle.“
Nešvarem novodobého stavění je striktní unifikovaná
„půdorysná přímočarost“.
A žádné „výkřiky“ ve smyslu tzv. „organické“ či
„přírodní“ architektury to nezachrání
(spíš jsou povětšině opačným extrémem, s řadou
vlastních nešvarů).
Když se podíváme na krajinu – vše se vlní, zakřivuje,
mění...
A nové parcely vznikají tak, že „kdosi“ položí
pravítko na mapu a (obvykle tam,
kde majitel ukáže) nakreslí
čáru...
Lze to bez obalu nazvat „znásilňováním krajiny“,
včetně znásilňování jejích uživatelů...
Pak přijde stavebník a jen počítá metry čtvereční a
kolik za ně musí dát.
Pak přijde projektant a vzdychne: Co si
s takovým nešikovným pozemkem počít?
Vjezd směřuje k jihu, přitom stavební čáru mám
dodržet 6m od silnice – kam dát jižní okna? A k čemu bude severní zahrada? Pozemek je příliš úzký... převýšení terénu tak velké,
že by se do svahu vměstnala dvě patra...
I s takovýmito úkoly si DOBRÝ ARCHITEKT umí
poradit. Ovšem nesmí k úkolu přistupovat „tupě“,
jen s pravítkem v ruce,
a už vůbec ne pomocí přímek, křivek a oblouků
v počítači !
Ať už jde o přestavbu jádra ve starém bytě, o
vymyšlení nových dispozic v prostorově omezeném domku
nebo o situování domu na nepříznivém pozemku,
může nám velmi pomoci třeba tzv. „šikmina“...
–
useknout nebo zakulatit roh, aby se
zpříjemnil a zvětšil jinak stísněný prostor,
natočit pokoje a okna ke slunci,
vytvořit příjemné a účelné zákoutí s ohledem
budoucí neznámé sousedy i s respektem k převládajícím větrům...
Architekt by si měl umět „hrát“ s tvary i objemy
–
a odhadnout, kde a v jaké míře se takové řešení je vhodné, nebo dokonce nezbytné.
Opravdu jsou situace, kdy nic jiného než „roztančení
přímek“ nepomáhá...
Bohužel mnoho stavebníků (ale i projektantů) se takovému řešení z jakéhosi zažitého principu
brání,
nutno dodat, že mnohdy ke své škodě.
Nejde totiž obvykle o zásadní konstrukční komplikaci
nebo finanční ztrátu,
ale o nechuť se poprat s obtížnějším úkolem.
MÝTUS č. 6: „Funkčně = chladně.“
Před cca 90 lety, v krizovém období mezi dvěma
světovými válkami,
zcela přirozeně vznikl FUNKCIONALISMUS.
Byl to obrovský pokrok – začlo se navrhovat a stavět
s důvěrou v ROZUM a VĚDU.
FUNKCIONALISMU vděčíme např. za to, že vpustil do
našich domovů slunce, světlo a vzduch.
Tehdy
s velkým zájmem začali architekti studovat provoz v bytě a hledali
vhodné návaznosti místností, včetně jejich přiměřené orientace ke světovým
stranám. Přísně vědecky se rozebíralo uspořádání kuchyně, aby se hospodyni
ušetřily zbytečné kroky a pohyby, vše se najednou navrhuje s ohledem na hygienu
a čistotu...
Tyto principy zůstaly dodnes nepřekonané – vešly ve
všeobecné povědomí odborníků i laiků.
Pojetí „funkce“ v tvorbě architektů se ovšem
postupně omezilo na tyto hlavní poučky
a spolu s jejich striktním dodržováním se vytratila
z architektonické tvorby svébytnost.
Funkcionalisté „druhé generace“ ztratili cit
k tradičním architektonickým principům
i nepostradatelným kompozičním zásadám...
50. léta 20. století vedla u mnohých architektů až
k odporu proti funkcionalismu
a k programovému
popírání jeho stěžejního hesla: „FORMA
SLEDUJE ÚČEL“.
Co se děje v soudobé architektuře lze jen těžko
popsat, ale
je smutné,
že mnoho budov je hodnoceno jako „funkcionalistické“
a přitom nemají s účelností ani s krásou
nic společného.
Prostě se jen navenek tváří „pravoúhle“ a „čistě“.
Kdesi pod kůží ale cítíme mráz...
A vnímáte ten paradox?
Přeci chladně působící stavba nemůže být
z principu dobře funkční, když její hlavní funkcí je vytvářet láskyplný
domov !
Při podrobném studiu tzv. „funkcionalisticky se
tvářících rodinných domů“ zjistíme,
že z hlediska účelnosti mají spoustu nedostatků:
jsou funkčně deformované a omezené,
nelogické či přemrštěné,
ignorují akustické požadavky, jsou náročné na úklid a
údržbu, stěží opravitelné apod.
Žádný prosklený krb, podlahové vytápění ani dřevěné
obložení nenahradí útulnost, intimitu a teplo zákoutí !
Pokud budeme ignorovat základní životní a provozní
potřeby a souvislosti,
pak i ten sebelépe se tvářící dům může být domovem depresí,
vzteku, nemocí, hádek a beznaděje...
Aby se tak nestalo, chceme stavět především a vždy
FUNKČNĚ.
MÝTUS č. 7: „Vysoké investice =
= provozní úspory.“
Je potřeba si stále připomínat smutnou pravdu:
STAVĚNÍ JE V PRVÉ ŘADĚ VELKÝ BYZNYS.
Jsou zde dva protichůdné a snad i stejně zhoubné
faktory, který mají zásadní vliv na tvorbu architektury
a stavění vůbec:
na jedné straně přílišná snaha o šetření, na druhé
straně neopodstatněné až přebujelé hýření a plýtvání.
Ačkoliv tyto dva přístupy se mohou ocitnout na jedné
stavbě a při jednom problému osamoceně,
ještě častěji se setkáváme s jejich zhoubnou kombinací :
VE SNAZE (a s patřičným odůvodněním) UŠETŘIT,
investujeme do NEPŘIMĚŘENĚ NÁKLADNÝCH
a povětšinou SPORNĚ NÁVRATNÝCH řešení a zařízení,
obvykle pod vlivem komerční i jinak tendenční
"informační masáže",
která jde povětšině ruku v ruce s oficiálními
předpisy, zákony a normami.
Zároveň je tedy potřeba mít na paměti,
že oficiální rámcový a pro občana důvěřivě uznávaný
informační zdroj, tj. právní a zákonný rámec,
se nachází pod výrazným pod lobbistickým tlakem...
Typické oblasti stavebního byznysu,
ve kterých stavebník „ztrácí hlavu“ a kde se peníze „nejvíce
točí“,
jsou například:
energetika
–
díky neodbornému náhledu veřejnosti a oprávněnému
strachu z budoucnosti
se daří zákazníkům vnucovat
nejnemožnější, nejnevídanější a naprosto
překomplikované technologie, zařízení a systémy,
vedoucí k (údajné) úspoře energie na všech možným
frontách, vytápěním počínaje a el. spotřebiči konče
(dokonce i za cenu ztráty principielní
funkčnosti)...
kuchyně
–
komerce vede občana ke zcela
nepraktickým, konfliktním a mnohonásobně prodraženým řešením...
ale dobré, kvalitní jídlo ani bezproblémový a
bezpečný provoz a maximální účelnost není to,
co by všichni zúčastnění dodavatelé ctili na prvním
místě.
sociální zařízení
– přehršel místností, přehršel zařizovacích předmětů
a všeho dalšího vybavení,
a to bez ohledu na užitnou hodnotu,
zato s důrazným vyzdvihování estetického významu „oné
místnosti“ na skutečný „trůní sál“,
včetně jeho reprezentativnosti a ohromujícího (ochromujícího)
účinku...
Na
dezinformaci v prostředí stavebnictví a architektury se nepodílí pouze stavební
trh a média, ale ve značné části i samotní uživatelé, kteří jsou předem
zpracovaní příslušnými dodavateli... a předávají své „osvědčené rady“ dál svým
kamarádům a známým... Málokterý investor je natolik obeznámený s příslušnou
problematikou, že se správně zorientuje – a i ten zodpovědný, který se snaží
v oboru vzdělat, bývá zpravidla zahlcen zavádějícími informacemi a
nedobere se podstaty věci . . . (Mezi projektanty je bohužel ! situace
obdobná.)